maandag 26 september 2011

Nog 20 dagen: Parkzwerver

Schema: Duurloop tempo 1, 30 min.
Invulling: 142 bpm in 30:37 over 5,7 km (11,1 km/h)
Muziek: Stray Cats – Runaway Boys

Na de wijde omzwerving van gisteren was vandaag een rondje in het park. Letterlijk. Het was vroeg, de zon scheen in het water en een dunne mistlaag hing nog over het gras. In elke stad trekt het park, behalve zwervers, kinderwagens en hangjeugd, ook veel hardlopers. Wie wil er niet een rondje in Central Park hebben gejogd? Vast niet veel gezonder dan achter een bus aanhollen, maar wel veel relaxter zolang je andere lopers niet voor de voeten loopt.

Sowieso vind ik het leuk om in het buitenland hard te lopen. Andere routes, andere gebruiken. Een aantal dagen op cursus, vakantie of klus? Schoenen mee! Dat loopt bijna altijd goed af.

Madrid heeft het grote park El Retiro. Ideaal voor korte en lange runs met z’n paden en paadjes, en voor picknicks. Zo’n 200 hectare door gecultiveerde stadsoase, voordat je je langs de hete drukke wegen een weg terug moet banen naar het hotel.

In de afgelopen jaren heb ik een paar keer in België gezeten. Het prachtige Brussel, verdeeld centrum van een gesplitst land. Met een eindeloos park als het Ter Kamerenbos om met collega’s doorheen te hollen, met z’n speelvijver, bossen en hellingen, en de mystieke overwoekerde paardenrenbaan. Of het Jubelpark; van zo’n naam krijg je toch meteen al zin.


En de binnenste stadsring, de Kleine Ceintuur, waar auto’s door een doolhof van tunnels en wevende invoegstroken jagen. Ik knipper dus ik kom. Soms knipper ik niet, maar kom ik toch. Soms ben ik vergeten m’n knipper uit te zetten. Had je kunnen verwachten. Wees voorbereid op de worst.

Dit Belgische circuit is als hardloper een mooie rondgang, als een beetje uitlaatgas je niet afschrikt. Een staalkaart van de stad; sociaal, architectonisch en qua terrein. Langs kerk, moskee en synagoge. Voorbij glimmend gestaalde wolkenkrabbers, groezelige krotten. Rechte stukken, hellinkjes, en de steile karakterbreker bij de Kruidtuin.

Daar komt de Vliegende Hollander. De blik onbewogen op oneindig in zijn langgerekte atletische draf. weer een nieuwe tijd op deze 8 kilometer? Druipend de hotellobby in. De baliemedewerker heeft al veel erger gezien. Bon soir.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten