Schema: Vaartspel, 50 min.
Invulling: 149 bpm in 49:53 over 9,7 km (11,7 km/h)
Muziek: Dakota – Signal Hill
Het gaat om het gebaar. Met de gedachten inwaarts gericht en
voortbewegend in milde hypnose, is communiceren tijdens het hardlopen niet
vanzelfsprekend. De buitenwereld wordt een 3D film in smell-o-vision (waarbij ikzelf
een ruim aandeel van het smell-gedeelte voor mijn rekening neem).
Voetgangers worden te snel voorbij de lens gerukt om een
paar verstandige woorden mee te kunnen uitwisselen. Mijn brein is daar op dat
moment ook niet op ingesteld. Auto’s zijn te ver weg, en doof achter de getinte
glazen.
De inkomende signalen gaan of direct naar de hersenstam, bij
situaties van levensbedreigende en procreatieve aard, of via slakkenpost naar
de gegevensverwerkende schors. In het eerste geval is bijvoorbeeld de nabijheid
van bumpers zo abrupt dat alleen een onwillekeurige reflex kan volgen. In het tweede geval komt elke
gesproken reactie toch al te traag om nog voor gevat of verstaanbaar te kunnen
doorgaan.
In beide gevallen is lichaamstaal het antwoord. Laat je
vuisten spreken, figuratief. Of je hoofd, of je armen. Chinezen kunnen met iedere kooplustige tot 10 tellen via handgebaren. Hieronder mijn lijstje van de eenvoudige
syllaben die ik op het gebied van de gebarentaal heb ontwikkeld.
Situatie 1a: Tegemoetkomende medeholler
Doel: Cool ogende groet van een soortgenoot, zoals bij motorrijders
Gebaar: Wijsvinger maakt een rustige kwart cirkel van boven
naar voren, overige vingers in een vuist
Situatie 1b: Tegemoetkomende medeholler, uitgeput of
enthousiasmerend
Doel: Erkenning van benodigd aanzien, alfa-kwaliteit tonen
Gebaar: Duimen omhoog van beide handen, overige vingers in een
vuist
Situatie 2a: Publiek roept je persoonlijke sympathieke dingen
toe
Doel: Ondanks dat dit pas doordringt als je voorbij bent,
toch dankbaarheid tonen
Gebaar: Beide armen gestrekt achter het lichaam, open
handpalmen paar keer snel ronddraaien
Situatie 2b: Publiek roept je persoonlijke onsympathieke of
flauwe dingen toe
Doel: Je bent te snel voorbij om “duh…” te zeggen, met je
hoofd te wiegen en met je ogen te rollen, maar wilt toch een variant die
uitdrukt dat jij niet van de straat bent en zij wel van de stoep
Gebaar: Beide armen gestrekt naar achteren bewegen met
gestrekte handpalmen en licht opkrullende vingers
Situatie 3a: Grote auto nadert te snel en dreigt niet te
stoppen voor jouw zebrapad
Doel: Je schrikt je een ongeluk – primaire reactie geven
Gebaar: Helikopterstress, armen bewegen alle kanten op; met name
erg sterk als je vier armen hebt
Situatie 3b: Grote auto nadert te snel en kan maar net stoppen
voor jouw zebrapad
Doel: Je bent je ongeluk geschrokken – secundaire reactie
geven
Gebaar: Voor heel boos mag de middelste vinger geoefend
worden, maar een beduidend smaakvollere variant is natuurlijk, als je er zo
snel op kan komen, het tussen duim en wijsvinger aangeven hoe klein de
schepping in haar grootsheid kan zijn, aangevuld met de hautaine blik waaruit
boekdelen spreekt over de positieve invulling van deze ongelijke verdeeldheid voor
jouw situatie…
Tenslotte nog de oerversie van lichaamstaal – het lichaam
zelf. Als ik oversteek voor een rij wachtende auto’s, als een groepje fitte jogsters
me tegemoet komt, als ik de hoofdtribune van het Olympisch stadion passeer (bij
de start tenminste), dan wil ik dat er een jonge god, geen oude zot,
voorbijkomt. Zoals ik de antilopen heb zien gaan op de savanne, zo recht ik
mijn rug, verlaag ik mijn schouders, strek mijn benen en houd ik 20 meter lang koket
de illusie in stand.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten