zaterdag 10 september 2011

Nog 36 dagen: Schematisch

Schema: Rustdag
Invulling: Uitslapen. Bijlezen. (Kosmisch onweer)
Muziek: Herman Brood – Saturday Night

Dit is voorlopig mijn laatste vrije zaterdag. De volgende drie weken mag ik vijf dagen per week op pad, in het schema aangeduid als de “intensieve periode”.

Mijn hele hoop, geloof en vertrouwen op de haalbaarheid van mijn exercitie rust op dit schema. Het afvinken van elke gelopen opdracht op deze checklist is weer een mijlpaal op de grote afstand. Nog steeds kan ik niet over de horizon heen kijken, en het doel van dichtbij genoeg zien om te geloven dat ik het ga halen. Maar ik klamp me vast aan de ervaringen van anderen om verder te blijven gaan.

Zo werkt het gelukkig. Als iedereen zelf het wiel zou moeten uitvinden, is de kans erg klein dat de dagelijkse file uit meer dan kruiwagens zou bestaan. We bakken koekjes met een recept uit de krant en verwachten dat het smaakt, we bouwen een kast met instructies van de elandballencateraar en gaan er van uit dat elk schroefje een plek krijgt, en we gaan wandelen met een beschrijving in de overtuiging dat de wereld niet zodanig is veranderd dat je achter de verkeerde berg belandt. Overigens blijkt het vertrouwen soms misplaats. Altijd een leerzame ervaring.

En wat is er mis met informatie van internet? Het betreft hier geen pillen voor Chinese potentaten of de tijdelijke opslag van Nigeriaans grootkapitaal.

Mijn schema heb ik gemaakt op www.runinfo.nl. Hier kan je namelijk je gewenste vrije weekdagen aangeven, en je weekdag voor de lange afstand. Het voordeel is verder, dat je een persoonlijke planning krijgt, gebaseerd op reële prestatie, namelijk je snelheid op een 10 kilometerwedstrijd. Mijn beoogde gemiddelde marathonsnelheid blijkt 90% hiervan. Dat is behoorlijk pittig, als je nagaat ik ook in een 10 kilometer uitgeput over de streep kom.
Lichte twijfels zwerven door mijn hoofd. Is de impact van 10% snelheidsverschil dusdanig, dat ik het dan 4,2 keer zo ver kan volhouden? Hoe komt het dat andere lopers voor Amsterdam al weken boven de 30 kilometer trainen, en ik officieel pas op 26 zit? Waarom stond er een dag met 80 km in het schema, waar ik 80 minuten verwachtte?

Het is maar goed dat ik nu vaker ga lopen. Minder rustdagen, minder ruimte om na te denken. Leve het schema!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten