woensdag 7 september 2011

Nog 39 dagen: Vergeten straat

Schema: Duurloop tempo 3, 35 min.
Invulling: 158 bpm in 43:40 over 8,6 km (11,8 km/h)
Muziek: Krezip - Run Around

Vlakbij, opgesloten achter de geluidswal, ligt een uitgestrekte oude wijk. In heel m’n leven ben ik er maar een paar keer geweest: als kleuter, tijdens rijles, en afgelopen maand, tijdens het hardlopen. Als kleuter kwam ik niet boven het handschoenencompartiment uit. Tijdens rijles lette ik alleen op verkeer van rechts. Maar nu ik vaak en afwisselend loop, zoek ik nieuwe routes die in mijn schema passen. En die lopen door de wijk.

Met de aanleg van snelwegen rond de stad is deze omgeving afgeschermd met aarden wallen en sluipvrije afsluitingen. De bomen groeiden door, maar het leven verstilde; je komt er niet als je er niet moet zijn. De jarendertigwoningen komen echt uit de jaren dertig maar ze voelen van nu. Ik verbeeld me mensen in kleding van vroeger te zien, met hoeden en jurkjes, en soms denk ik een toetende T-Ford vanachter de hagen te horen aanrollen. De lucht heeft een sepia tint.

De magische eigenschappen beperken zich niet tot het straatbeeld. Op dit eiland van de vorige dag, met vloeiende randen naar de werkelijkheid, vertroebelt ook mijn vermogen tot navigatie. Ik ben er tot nu toe drie keer toe in geslaagd om, ondanks het vooraf inprenten van het stratenplan, jammerlijk te verdwalen. Een onmerkbare opeenvolging van bochten doet me volledig aan de andere kant van de wijk belanden. Ik kom uitgeput aan bij de verste hoek van de stad, in de gedachte vlakbij huis te zijn.

Zijn dit wel echte wegen? Loop ik op de paden van de vergane eeuw, in een kromming van tijd en ruimte, als een Catweazle in versnelling? Ik check op mijn loopklok voor de zekerheid voortaan ook maar het jaartal…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten