woensdag 28 september 2011

Nog 18 dagen: Nazomer

Schema: Duurloop tempo 1, 45 min.
Invulling: 151 bpm in 50:36 over 9,7 km (11,5 km/h)
Muziek: Peter Gabriel – The Warm Up Summer Tour – Amsterdam

Wat voor weer zou het zijn in Amsterdam, op 16 oktober? Het kan vriezen, het kan dooien. En het kan zomaar blijven zomeren zoals vandaag. Dus laten we concreet worden. Met dank aan de diepgaande archieven van het KNMI heb ik de laatste halve eeuw meetgegevens doorgenomen van weerstation Schiphol voor de 16e oktober van elk jaar.

Ik kom tot de volgende uitkomsten:
1) Het zal waarschijnlijk niet vriezen. De laagste temperatuur was 2,1 graden ’s nachts, en 8,3 graden overdag.
2) Het zal ook niet echt zomer zijn. Het warmst werd het in 1987 met 19,4 graden, gemiddeld werd het maximaal 13,4 graden overdag.

3) Het regende 18 keer ergens over de hele dag, waarvan 14 keer meer dan een drupje. Dus ongeveer 1/3 kans op regen over de hele zondag.

Klik om te vergroten

Het lastige is, dat mijn outfit afhankelijk is van de temperatuur en neerslaghoeveelheid. Onder de 10 graden in lange broek met jasje, anders kort. Bij regen neem ik 15 graden als grens vanwege de afkoeling. Altijd met een T-shirtje uit een eerdere wedstrijd. Niet de statistiek, maar de weersverwachting gaat het straks bepalen.

Vandaag was het zulk lekker weer, dat ik voor het eerst in jaren mijn kermitgroene hemdje weer eens aantrok om tijdens lunchtijd in de volle zon te lopen. De eerste zomer dat ik hardliep, was dit mijn enige shirt. In combinatie met de strakke elastische renbroek een dankbaar ontvangen verjaardagscadeau, waarvan de gever blij was dat ze het gebruik van dit fashion statement niet in nabijheid hoefde te beleven.

Super weer dus. Zoals elk seizoen uitschieters kent. Ik denk aan afgelopen winter, op mijn looproute tussen de vennen in het bos. Na weken vorst heeft dooi de paden overstroomd met een decimeter vriezend water. IJs, damp en dauw. Geen zin om om te lopen, maar het pad blijven volgen, ik ken de weg. Tweehonderd meter spurtend door een tenenkrommende sensatie. Het gevoel verdwijnt in de voeten. Teruggaan heeft geen nut. Maar aan de overkant stroomt het schoeisel leeg en het gevoel weer terug. Wow…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten