donderdag 22 september 2011

Nog 24 dagen: Draadje los

Schema: Interval extensief lang, 95%
Invulling: 153 bpm in 50:30 over 9,7 km (11,5 km/h)
Muziek: Thomas Dolby – The Golden Age of Wireless

Als liefhebber van gadgets en elektronieke dingetjes kijk ik vaak met een schuin oog naar alle mooie spullen die je bij het lopen kan gebruiken. De gps lonkt maar blijft nog een nono. Niet voor de auto, dan ook niet voor de benen. Een flashy mp3-speler wordt er niet beter van als ie elke keer in een zoutoplossing wordt gedrenkt, dus ook daar is een praktische instelling geboden.

De stappenteller was een afweging. De nauwkeurigheid is niet geweldig; ondanks herhaaldelijk bijstellen is de nauwkeurigheidsmarge zo’n vijf tot tien procent. Niet voldoende voor het aanscherpen van een baanrecord met tienden van seconden. Daarnaast is het display van mijn horloge te klein, mijn hartslag te hoog en mijn zicht te wazig om meer info dan een enkel groot getal te kunnen aflezen tijdens een wedstrijd.

Dit grote getal is dan de hartslag. Ik heb de hartslagmeter tot essentieel onderdeel verklaard. Immers, mijn loopschema is erop gebaseerd.

Dit functioneert goed, maar heel soms staan er wonderbaarlijke uitslagen op het displaytje. Misschien een oudere batterij, of een los contactje, maar het blijft ook zaak om daarnaast te blijven luisteren naar je lichaam, als de meter een hartslag aanwijst die meer past bij een paardansende chihuahua of een beer in winterslaap.

En al verschillende keren valt me op dat ik op een specifiek punt van mijn veelgebruikte rondje de metingen uitvallen. Ik hoor een luide piep, en de polsklok meldt: “Check footpod”. Ik dacht het niet. Het laatste wat je wilt als je op tempo bent is stoppen om de knol op je schoen te controleren. Zit er precies daar een piratenzender? Een aardstraal? Een overgedimensioneerde magnetron?
Weer piept m’n pols, en daarop verschijnt de tekst: “Limits are off!”. Vooruit dan. De sky is de limit. Maar voorlopig Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten