woensdag 14 september 2011

Nog 32 dagen: Alles stroomt

Schema: Vaartspel, 50 min.
Invulling: 146 bpm in 52:48 over 9,7 km (11,0 km/h)
Muziek: Twarres – Stream

Lopen is niet leuk. Het is niet nuttig. Het kost veel tijd en het is saai. O, ja?

Dat kan. Vanaf de buitenkant gezien is het waarschijnlijk niet heel erg leuk. Hetzelfde geldt volgens mij voor cricket, wielrennen en het WK borduren. Een loopwedstrijd bestaat voor het grootste deel uit een monotoon peloton hologig hollende holbewoners, en alleen de laatste kilometers worden spannend. Ik vermoed dat wanneer ik me zou verdiepen in de hogere kunst van het borduren, dat ik daar eenzelfde beeld ga aantreffen. Dussz…

De nut- & noodzaakdiscussie hoeft niet in breed maatschappelijk verband te worden gevoerd. Hardlopen levert geen meetbare bijdrage aan wereldvrede of continuïteit van de euro. Het betreft een relatief onschuldige hobby, met slechts een beperkte extra uitstoot van CO2 ten gevolge van het amechtige hijgen. De biologische absorptie van roetdeeltjes in de longen langs doorgaande wegen vormt hiervoor waarschijnlijk meer dan een evenredige compensatie.

En saai? Dat is een tekort aan prikkels in een overdosis tijd. Tijd is de harde kern van de relativiteitstheorie. Vertel mij wat. Mijn massa, vermenigvuldigd met het kwadraat van de lichtsnelheid  geeft me mega energie. Ik haal nog net niet de lichtsnelheid, maar dat komt dus omdat mijn massa niet snel genoeg afneemt. Je moet er niet naar willen kijken, je moet het gewoon doen.

Wie niet aan hardlopen begint omdat het zoveel tijd kost, en zo saai lijkt, die heeft gelijk. Want voor de buitenstaander is dat ook zo. Dat geldt voor mediteren, voor vergaderingen. Een film. Als je je er helemaal aan overgeeft, dan komt de flow. En dan stroomt de tijd vanzelf, in alle 12 dimensies.

Lopen is leuk. Het is nuttig. En de tijd vliegt. O, ja!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten