dinsdag 30 augustus 2011

Nog 47 dagen: Wintervertelling

Schema: Rustdag
Invulling: Tennis 5-1 3-4 in 2 x 0:45
Muziek: Snow Patrol – Eyes Open

Het was winter in Nederland, maar in Oregon was het koud. Op de uitkijkpost over de majestueuze Columbiarivier trilt mijn huurauto in de kracht van de jagende ijswind over het indianenland. Op de nachtzwarte hengst naast mij tuurt Witte Veder, bovenlijf ontbloot, met zijn onbewogen adelaarsblik naar de bergkam in de verte. O nee. Ander verhaal.

Naarmate ik meer loop, vertrouw ik ook meer op mijn postduiveninstinct om de weg te vinden. Soms kijk ik vooraf op google maps om een idee van richting te hebben. Soms loop ik gewoon een richting uit en sla ergens af tegen de tijd dat ik denk dat ik moe word, en draai ik nog een keer om de taartpunt af te maken als ik echt moe ben.

In onbekend gebied kan dit tot lastige situaties leiden. Ik was in voornoemd Oregon, aan de noordwestkust van Amerika, voor een aantal workshops bij een klant in Portland. De loopspullen mee, dus wat is er leuker dan aan het einde van de middag nog even een stukje bij het hotel weg te rennen. Nou, het hotel weer terugvinden, bijvoorbeeld.

De op het scherm uitgezette route beschreef een rondje om het vliegveldje, door een woonwijkje, en dan weer terug. 10 kilometer. De werkelijkheid was weerbarstiger. Ik miste het zijstraatje dat in mijn idee een kolossale verkeersweg was en belandde in een suburbblur van shopping malls en huizenblokken. Daarna kwam ik terecht op een industrieterrein zonder einde.

Het was koud en het was donker. Inderdaad, ik was helemaal alleen. Met inmiddels min 10°, snijdende wind, en de wetenschap dat de andere kant van de USA nog heel ver weg was een weinig verblijdende gedachte. De postduif hield z’n snavel. Ik bleef geforceerd in beweging om niet als zweterige ijslolly te eindigen. Uiteindelijk meende ik het stratenpatroon weer te herkennen, en koos ik een afslag die me, 2½ uur na vertrek, uiteindelijk terug bij het hotel bracht.

Tip van de dag – als je in groots onbekend terrein op hol gaat; natuur of stadsjungle, investeer in een gps-apparaatje om in noodgevallen de weg naar de beschaving terug te kunnen vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten