Schema: Rustdag
Invulling: Tennis 2 x 45 min. Lekker gespeeld, bal op m’n neus (100
km/h)
Muziek: Sheryl
Crow – Tuesday
Night Music Club
Er zit muziek in het hardlopen. Vorige
week heb ik mijn Chomskynihilistische mening gegeven over de ontwikkeling
van taal en muziek. De
week daarvoor een verhandeling over welk soort muziek lekker rent, en nog daarvoor
heb ik de syllabus uitgereikt met liedjes die naar mijn stellige interpretatie
over rennen gaan. Als onderdeel van deze collegereeks is het deze dinsdag tijd
voor een practicum: aan de slag met de eigen mp3-loopcollectie.
Voor diegenen die hun loopvoorbereidingen hebben uitgesteld
totdat dit onderwerp naar genoegen en diepgang is behandeld, heb ik de
teleurstellende mededeling dat het aan de late kant is om nu nog succesvol het
examen op 16 oktober af te kunnen leggen. Dat wordt weer een semester
bijtekenen.
Een goede muziekset bestaat uit een reeks nummers die
naadloos bij elkaar past, en mag geen elementen bevatten waardoor je afgeleid
of geërgerd raakt. Dit zijn erg subjectieve eigenschappen, voor sommige studenten
schier onmogelijke randvoorwaarden. In deze leergang versta ik hieronder dat
opvolgende nummers ongeveer hetzelfde ritme hebben, even hard klinken, en geen
lange pauzes bevatten.
Met behulp van een computer, wat programmaatjes en de ruwe
muziekcollectie brengt het volgende stappenplan ons tot een samenhangende
mp3-verzameling voor onderweg.
1. Verzamel een kopie van de nummers die je wil gebruiken in
een map op je harde schijf.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld: Eigen geripte cd’s, iTunes,
Spotify, of voor evaluatie en persoonlijke gebruik gedownload materiaal
2. Zet ze zo nodig om naar mp3-formaat. Kwaliteit rond de
192 kb/s is prima voor rengebruik.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld: dBpoweramp Batch Converter
3. Knip overtollige delen eraf of eruit. De bonus tracks van
sommige cd’s bestaan minuten lang uit stilte. Dat loopt niet lekker. De
verrassing is ook maar een keer leuk. Een gesproken intro van een swingend
liveoptreden is dodelijk voor je loopritme.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld: mp3DirectCut
4. Laat alle nummers even luid klinken. Dan schrik je niet
van de overgangen. Zet het gemiddelde geluidsniveau op de standaard 89 dB.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld: Mp3Gain
5. Bepaal het ritme per nummer. Dit wordt uitgedrukt in
beats per minute (bpm); dezelfde eenheid als voor de hartslag.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld: MixMeister BPM Analyzer
6. Nummer ze in de volgorde waarin je ze wilt afspelen, op
basis van je loopschema en het ritme. Je kunt beginnen met rustiger nummers, en
dan snellere. Geef de muziekbestanden een herkenbare naam, voorafgegaan door
het volgnummer of bpm-getal, zodat ze automatisch gesorteerd zijn en op het
displaytje van je speler herkenbaar zijn. Zoals “116b-RunLikeHell” voor kleine
schermpjes, of zoals in het lijstje hiernaast.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld: Mp3tag
7. Selecteer de nummers
voor je speler en kopieer ze ernaar toe. Teveel is nooit erg. Maar als de loop
wat langer duurt dan gepland, is een abrupte stilte geen stimulans.
Appeltje, eitje. Voor lopers zonder pc-hoofd; het overslaan
van stap 2 tot en met 6 is meestal niet rampzalig.
Voor intervaltraining met muziek zijn er speciale deuntjes
te koop die afwisselend langzaam en snel gaan, maar je kunt ze met bovenstaande
tips nu ook zelf samenstellen.
Ten slotte het verband tussen hartslag en muziek. De
literatuur zegt hier niet veel over. Mijn ervaring, niet dubbelblind getest vanwege
het risico op aanvaringen met loslopende bomen, is dat de muziekbeat sterker relateert
met stappentempo dan met harttempo.
Als je 1,5 meter per stap doet, en 10 km/h loopt, dan zet je
111 stappen per minuut. Je eigen loopritme kan je ijken door het aantal stappen
te onthouden op een kleine afstand die je op de kaart nameet. Je merkt vanzelf
wat lekker klinkt. Muziek met een bpm hoger dan 150 past namelijk meer bij een
avondje pillen slikken dan bij een bosloop. Rond de 100-140 bpm heb je de
muziek voor het uitkiezen.
Uw werkstukken graag insturen binnen twee weken, opdat de
studentassistenten deze nog tijdig kunnen nakijken. En daar gaat de zoemer al voor
het volgende lesuur. Succes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten