donderdag 6 oktober 2011

Nog 10 dagen: Interactie

Schema: Interval extensief lang, 95%
Invulling: 153 bpm in 50:12 over 9,7 km (11,6 km/h)
Alles is relatief. Bij het hardlopen lijkt de omgeving hard stil te staan. De wereld schiet voorbij, met weinig gelegenheid tot interactie. Vorige week heb ik verteld over de handgebaren waarmee ik in de versmalde tunnel van tijd en ruimte mijn mening terug probeer te geven. Bedankt voor de commentaren en de leuke foto’s van ernstige oefeningen!

Als loper ben je het rode draadje op het witte tapijt. Je valt op, je prikkelt en dat lokt reacties uit. Zoals in elke sociale context nemen mensen een houding aan, grotendeels onwillekeurig, trekken hun schermen op en projecteren het beeld van zichzelf dat ze willen laten zien. Het gebeurt in seconden. Het is de rode draad in het leven.

Aarzelende stoepstaanders. De postbode die zo opzij naar mij kijkt dat hij met tas en al over het drempeltje van de voortuin struikelt. De vrouw die haar kofferbak uitlaadt terwijl haar keffertje aan vier meter strakgespannen lijn al bij de voordeur staat; moet ze inhalen of loslaten? Het kluitje nieuwsgierige kinderen met het alfawelpje: “Dag meneer. Is het leuk?”

Open volgers. Het uitgelaten tienermeisje dat met haar hond een stukje met me meeholt. Een vijfjarige die ook wil galopperen. Dronken zwervers, uitbundig hun blikjes heffend. Meefietsende zestiger, mijn snelheid roepende vanaf zijn metertje.

Tegemoetkomende fietsers. De blikken van verstandhouding leveren een langdurig houdbare voorraad aan interpretatiemogelijkheden op. Wanneer ik zelf stuurs voor me uitkijk, is de respons navenant. Leuker is het om reacties te ontlokken, door tegenliggers met de open blik van een negenjarige toe te lachen. Dat kost iets meer energie, maar het is ‘t waard. Anderen moeten haast wel terugkijken en emotie tonen. Afgewend, ontkennend. Afgunstig. Neerbuigend. Onbegrijpend. Zoet. Flirtend. Moederlijk trots. Of in het ergste geval, volstrekt door me heen kijkend. Er zit ergens een rood draadje los.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten