donderdag 25 augustus 2011

Nog 52 dagen: Hellingproef

Schema: Vaartspel, 50 min.
Invulling: 151 bpm in 54:50 over 9,7 km (10,6 km/h)
Muziek: Talk Talk – Natural History

Weer een nieuwe variatie in het trainingsschema – het vaartspel, ook wel aangeduid als fartlek. De opdracht is om voortdurend afwisselend te lopen; qua tempo, helling en waarschijnlijk zelfs ondergrond. Waar de duurloop focust op een constant tempo, worden de spieren hier willekeurig door elkaar gerammeld. 

Nu zijn heuvels in de omgeving schaars. Een ritje naar Limburg heb ik er ook niet voor over. Omdat Amsterdam een vlak parcours heeft, maak ik me daar ook niet druk over en vervang ik de vaartspelopdrachten door intervaltrainingen op hartslag. Ik accelereer totdat ik op 170-175 bpm (slagen per minuut) zit, en vervolgens wandel ik een stukje totdat het gedreun gezakt is tot 120-125. En hop, nog een keer. En weer…

Voor de Zevenheuvelenloop en Egmond oefen ik wel op hellingen, door een aantal keren het talud van een geluidswal op en af te rennen. Na 8 kilometer om er te komen al goed opgewarmd, en met een lengte van 200 meter en een hoogteverschil van minstens 15 meter een gruwelijke kuitenbijter. Heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten