zaterdag 27 augustus 2011

Nog 50 dagen: Biertje. Pasta.

Schema zaterdag: Vrij.
Invulling: Boodschappen. Stadstour zonder auto in 42:18 over 4,2 km (6,0 km/h)
Muziek: Anouk – Lost Tracks

De wandelmotor draait op koolhydraten en vetten. Vetten heb ik gelukkig voldoende – als dat het enige was, kon ik dagelijks een ironman uithuppelen. Voor de koolhydraten is het pasta eten geblazen in de dagen voor de wedstrijd. Ik geloof dat er daarnaast ook koolhydraten in bier zitten, dus dat heb ik ook benoemd tot een belangrijk onderdeel van mijn gebalanceerde voedingsschema. In het kader van de ‘goede vetten’ worden vaak nootjes genoemd. Wat een fantastische sport is dit toch!
Voorafgaand aan de Grote Tocht kun je het lichaam al volstapelen met voorraden koolhydraten die tijdens een wedstrijd worden verbrand. Door het loopschema raken de spieren getraind om “langzame” koolhydraten gemakkelijk op te nemen en los te laten. Tijdens het lopen kunnen deze efficiënt energie afstaan, maar niet voor een hele marathon. De man met de hamer geeft het subtiele signaal wanneer deze voorraad leeg is. Daarna is het een kwestie van sportdrankjes voor “snelle” koolhydraten, of veel zuurstof happen ten koste van je snelheid om vetten te kunnen verbranden.

Morgen een volgende lange loop in de opbouw op afstand: 23 kilometer. Al over de helft van de 42. Het weer ziet er super uit, en ik verheug me op bijna tweeënhalf uur bos, land en veld. Vanavond pasta op het menu, met een biertje. Gaat het werken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten