maandag 29 augustus 2011

Nog 48 dagen: Goddelijk

Schema: Duurloop tempo 1, 45 min.
Invulling: 143 bpm in 46:33 over 7,72 km (10,0 km/h)
Muziek:  dEUS - Vantage Point

Als de buitendeur achter me dicht valt, zwermt de vochtige geur van gemaaid gras me tegemoet. Met veertien uur tussen opstaan en thuiskomen, ben ik de deur uitgestoven voor een rondje langs de singels voordat het donker wordt. Niet gehinderd door normale voorbereidselen zoals een blik op Buienradar, want dan had ik gezien dat de vroege duisternis door regenwolken wordt veroorzaakt.

Pluvius veert op als hij me tevoorschijn ziet komen en begint een restantje motregen over me uit te nevelen. De meteorologische zomer eindigt aanstaande woensdag, maar de echte zomer is nog lang niet begonnen. Als extraatje blijkt hij ook nog een sortering echte plensregen gevonden te hebben. Wanneer ik toch doorga, begint het hem te vervelen en gaat hij op zoek naar z’n achternicht Irene.

Onderweg passeer ik voetgangers. Sommigen wijken van verre, benauwd en eerbiedig, als ware ik de vluchtende Khadaffi. Anderen zien me pas laat, verborgen in hun muziekoortjes. Ik moet oppassen om hen niet de stuipen op het lijf te jagen in mijn plotselinge verschijning. In de buurt van het verpleeghuis loopt een stevige verzorger gearmd met een oudere dame. Op het horen van mijn aanklossende voetstappen trekt hij haar strakker tegen zich aan. Dan breekt de zon horizontaal door. Een CSI-gefilterd palet van oranje huizen en koningsblauwe lucht ontploft om ons heen. De dame ziet mij nu plotseling vol in haar blikveld. Haar hoofd gaat omhoog. Haar ogen ontspannen. “Een engel.”, zegt ze eerbiedig. Ik ben voorbij, en de hoek om.

Geen engel, zelfs geen cherubijn. Ik kom niemand halen, ik breng geen boodschappen. Ik doe gewoon m’n rondje. Ja, ik heb een goddelijke gestalte, maar alleen in vergelijking met Bacchus. Maar het lopen was hemels vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten