zaterdag 4 augustus 2012

Volgens het boekje

Loop je altijd op gevoel? Wanneer je begint met hardlopen is elke afstand een barrière, en elke wedstrijd een PR. Maar als je al wat langer loopt en meer uit jezelf wilt halen, zijn de tips van collega renners onontbeerlijk. Enerzijds om te weten wat haalbaar is en hoe je verder blijft komen, anderzijds om verkeerde gewoonten af te leren en geen blessures te kweken.

Tot nu toe haal ik al mijn informatie van internet. Er is genoeg te vinden, her en der. Meer dan genoeg, maar wel erg verspreid over her, en nog veel meer der. Ik zoek meer samenhangende informatie over oefeningen, als ondersteuning voor m’n looptraining en beter inzicht in het verbeteren van loopprestaties. In de klassiek gemetselde omgeving van de oude binnenstad stuit ik op een uitwisselingsplaats waar een aanbieder op papier gedrukte en gebonden informatie uitruilt tegen tastbaar geld. Een boekwinkel. Geen e-reader nodig, ik kon documenten zo openslaan, zonder downloaden. Heel apart. Het was even wennen om de pagina’s om te slaan door echt papier te swipen in plaats van het scherm. Maar het went best wel, na een tijdje. Dit kon wel eens een trend worden!

Niet geremd door keuzestress kwam ik snel tot mijn selectie. “Beter presteren met hardlopen” van uitgeverij Trion Sport, door Paul Cowcher, Tommao Bernabei en Russel Murphy. “Voor de ambitieuze sporter, met trainingsprogramma’s, met tips van experts”, meldt de kaft. Ja, dat wil ik. Er waren aanmerkelijk minder boeken met aanprijzingen als: “Voor de slome duikelaar, 10 tips om het hele weekend op je reet te zitten, willekeurig bij elkaar gebrald na een uit de hand gelopen kroegentocht”.

De kracht van het boek zit voor mij in de breedheid van de informatie en de overzichtelijke illustraties. De drie schrijvers zijn respectievelijk personal hardlooptrainer, sportvoedingsexpert en sportpsycholoog. Dit geeft je verschillende invalshoeken en veel factoren voor gebalanceerde sportbeoefening.

De hoofdstukken behandelen achtereenvolgens techniek, tactiek, voeding, oefeningen en loopschema’s. De uitgebreide series oefeningen zijn deels bedoeld als aansluiting op het lopen, en deels als cross training voor het versterken van spieren die indirect bijdragen aan de loopprestatie.

Een heel leesbaar en praktisch boek, voor beginnende en behoorlijk gevorderde amateurlopers. Ik heb er het loopschema voor mijn aanstaande marathon mee samengesteld, en dat loopt nog uitstekend. Een aanrader voor nog geen 17 euro. En mocht ik de finish niet halen dan vraag ik m’n geld wel terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten