maandag 20 augustus 2012

Jaardag

Hieperdepiep… jaja! Zolang leven geen misdaad is, en zolang er bij geboorte geen THT-datum op onze onderzijde staat geprint, is er wat mij betreft geen sprake van verjaring. Maar wel tijd voor een kleine terugblik.

Hoe langzaam de kilometers zich ook af en toe onder de schoenzolen ontrollen, de tijd vliegt. Precies een jaar geleden publiceerde ik m’n eerste blog, vergezeld van m’n eerste tweet zodra ik had uitgevogeld hoe dat werkte. Aanleiding was het voorbereiden van m’n eerste marathon, voor mij een uitdaging van grootste, zo niet groteske, proporties. Onzeker over de haalbaarheid, nieuwsgierig naar het pad dat leidt naar resultaat. En ook benieuwd naar hoe sociale media kunnen helpen om lotgenoten en geestverwanten te ontmoeten.

En dat werkt. De teller staat op zowat honderd blogs en volgers, 5000 leesgasten en een tweet per dag. In de eerste periode dagelijks een verhaal met muziektip. Na de marathon uithijgen in relatieve windstilte, en sinds een tijdje een tweetal blogs per week. Het voornemen om opnieuw Amsterdam te bestormen is daar zeker mede oorzaak van; meer transpiratie levert meer inspiratie.

De onderwerpen hebben vrijwel allemaal betrekking op hardlopen, direct of indirect. Hardlopen is een metafoor voor het leven. Mijn blogs daar niet over gaan, zoals vakantieverhalen en recensies, zijn daarmee eigenlijk ook hardloopblogs…

Zoekmachines op internet proberen naarstig structuur in mijn gepubliceerde chaos te vinden. Aangezien mij dat al niet makkelijk lukt, verbaast het me niet dat ik in de statistiek interessante termen aantrof die bezoekers naar mijn blogs brachten, zoals:
Van deze zoektermen levert het grootste deel inmiddels niet meer direct een van mijn blogs op. Andere pagina’s zijn hiervoor zowaar relevanter geoordeeld. Alles is vergankelijk, hoezeer we ook de oneindigheid willen behagen. Daarom heb ik vorig jaar het woord suburbblurblurbsbus gelanceerd. Daar levert Google tot nu toe altijd 1 hit op. Na deze blog waarschijnlijk 2, maar ik verwacht niet dat anderen ermee aan de haal gaat en het een trending topic wordt. Mijn!

Ik vrees dat ik sommigen ernstig teleurgesteld heb in hun zoektocht naar een oplossing voor diepgaande vragen. Maar misschien heb ik enkelen aangenaam verrast en een greep naar de pillen bespaard. De komende tijd schrijf ik nog wel even door. Zonder garanties, maar hopelijk leeszaam of leerzaam. Gezondheid!

1 opmerking: