zondag 22 maart 2015

Het langste

Twee langdurige heerlijkheden deze week. Vandaag: m’n langste trainingsrun, drie weken voor de Rotterdamse marathon. Dit is immers primair een loopblog. Ondanks dat het guur en winderig was, ging de 32 kilometer verrassend gemakkelijk voorbij. Mooi. 


Dan dat andere: van de week Heerlijk Duurt Het Langst bezocht, een remake stipt 50 jaar na het origineel. Daar wil ik iets langer bij stilstaan. 

Hoe kan een musical die zo sterk op de tijdgeest inspeelt een halve eeuw later nog boeien? Schmidt en Bannink zijn de Lennon & McCartney voor die andere zalen dan met de gillende tieners. De tijdloze liedjes plakken aan de binnenkant van je hoofd en blijven daar dagenlang op repeat. Tijdens drie uur hardlopen bijvoorbeeld.

In mijn geval zaten ze daar al decennia eerder vastgetimmerd. De elpee (zie Wikipedia) van de originele uitvoering was een favoriet, ook al snapte ik in mijn jeugdige naïviteit lang niet alle teksten. Maar nu nog, als ik met de kleine een wandelingetje in de zon maak, is het Pinksteren. Als ik een fabrieksdirecteur op tv zie, weet ik wat er door z’n hoofd gaat. Als ik een auto omhoog tegen een lantaarnpaal zie staan, denk ik: zeur niet  het is maar tijdelijk.


De meerwaarde van de huidige show komt uit perfecte timing en aankleding. Goed op tempo, naadloze overgangen. De spelers stralen uit of vanavond hun enige optreden is en geven met opvallend zuivere en ingeleefde zang de nummers een nieuwe laag. Het spel is komisch zonder te hoeven schmieren.

Het verhaal gaat dieper dan de blijspelen waar het aantal deuren op het toneel bepalend is voor de lachsalvo’s. Dit gaat over ontevredenheid met het bestaan, de onzekerheid wat daaraan te doen, emancipatie vanuit een kruideniersmentaliteit en de Liefde; menselijke thema’s, van alle tijden inderdaad. 


Voor wie nieuw is met dit materiaal is het daarmee al een prachtige en leuke musical. Voor de garde die er al eerder mee in aanraking kwam, is het een feest van ontdekking. De spijkers waarmee de oude liedjes diep onderin m’n hoofd vast zaten, werden er een voor een uitgewurmd en -gewrikt. Door de openingen welde een warme stroom jeugdherinneringen op die zilt op de lippen proefde. Met deze uitvoering is alles weer nagelnieuw vastgezet, klaar voor weer heel veel lange heerlijke jaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten