zondag 7 december 2014

Thuiswerken (2)

Na een eerste thuiswerkannexbabycaredagje kan een tweede gelegenheid toch ook niet moeilijk zijn. Wat kan er nou helemaal misgaan.

Nou, om te beginnen, statistiek op n=1 levert oerstrakke grafieken, maar voorspelbaarheid met de degelijkheid van drilpudding. Nog geen ritme voor mij noch de baby en dus geen gezamenlijke cadans. Aan de slag.

Onverwacht snel hoor ik geluidjes uit de wieg die wijzen op een ontluikende hongeraanval. Dat is niet zoals gepland; ik moet zo een telefonische sessie leiden. De wijzer op de geluidsschaal verschuift van gepruttel richting lawaai. Headset op, laptop op de wieg, 1 hand om te typen en 1 om het speentje op z’n plek te houden. Dat werkt uitermate goed voor alle betrokkenen. Het Nieuwe Werken kent vele vormen, waarvan ik deze nog niet in de arbofolder ben tegengekomen.

Een zwaardere opgave blijkt de voeding. Vorige keer worstelend met sloom ontdooiende moedermelk, nu is het de eerste keer kunstvoeding. Gehoorzaam volg ik de gebruiksaanwijzing om dit met kokend water aan te maken. Nu heb ik een onhandelbaar hete fles. Van -18 naar 37 graden gaat toch sneller dan vanaf 100.


Wanneer het moment suprême daar is, dien ik in mijn rol van maître d’ de dagsoep op in het even nieuwe flesje. Een nieuwe serveermethode en een nieuw recept voor deze monoculturele en al luidkeels protesterende clientèle. Hoe gaat dat vallen?

Ze valt erop aan als een leeuwin op een gazelle. Haar hoofd schudt en ze snuift alsof ze de fles aan stukken wil rijten. Het is zowaar even stil. Dan vertrekt haar gezicht van afschuw en geeft ze een gefrustreerde brul. OMG! Toch te heet? Vies? Hoe overleven we de komende acht uur als ze dit niet lust? Dan probeer ik het zelf maar. Ik proef niks, ik zuig harder tot ik paars ben. Wat een wangspieren moet zo’n zuigeling hebben!

Proefondervindelijke tip voor de beginnende vader: zuigflessen hebben een dekseltje van binnen. Als je dat niet weghaalt, komt er geen druppel uit. Dat opgelost hebbende wordt de fles in hoog tempo weggeklokt. Ze steekt haar knuistje triomfantelijk omhoog  en haar ogen zakken dicht.


Misschien ben ik iets te volgzaam voor gebruiksaanwijzingen. Ons kraanwater is nog stukken zuiverder dan de Chinese smeltsneeuw waar het merendeel van Hollandse babyvoeding mee wordt aangemaakt. Volgende keer gebruik ik water uit de regenton.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten