vrijdag 29 juni 2012

Runapps – Runtastic: Gratis lunch

Een gratis runapp is als een gratis lunch. Er zit een smaakje aan. De markt van loopsoftware wordt namelijk niet bevolkt door altruïstische appbakkers met overdoses tijd en kwaliteit, maar door marketingspeak kramende sportschoenendealers en gadgetpushers. Dat is niet erg als je weet welke €-nummers er tussen de ingrediënten van je middagmaal zitten; alle waar naar z’n geld. Mijn afweging om alleen maar gratis appjes te testen, is dat ik eerst een breed aanbod wil wegen. Misschien is de ideale app voor mijn toepassing er al bij en accepteer ik de bijbehorende boodschappen en tekortkomingen. Of ik krijg zoveel vertrouwen in een aanpak dat ik de kluis laat openzwieren en mijn kapitaal investeer in het zevengangendiner van de volledige betaalde versie. Natuurlijk kan ik mijn uurtarief in de maanden van testen beter benutten dan door het uitsparen van die paar knaken, maar een goede aanbieding spotten in ook een sport – en lopen moet ik toch.

Met een geclaimde 6,5 miljoen downloads voor alle belangrijke smartphoneplatformen is Runtastic geen kleine speler. Het bedrijf richt zich op een mondiale verbetering van verbinding en fitness. Halleluja! Wie kan daar nou tegen zijn. Een en ander waarschijnlijk dan wel graag via de Runtastic producten.

Bevat de gratis variant van Runtastic alle belangrijke componenten om een oordeel te kunnen vormen over het betaalde product? Hartslagmeting, nee, dat zit alleen in de Pro-versie. Doelen definiëren, schema’s maken en volgen? Njet. Stemgestuurde terugkoppeling dan, om onderweg te horen hoe hard en ver je gaat? I say no, no, no. Wat er dan wel in zit? Reclamebanners: “Maak een proefrit in een elektrische auto”; nou, ik loop liever. “Vergelijk je salaris”; met dat van Haile Gebrselassie? Die ga ik echt niet meer inhalen, noch qua tijd, noch qua startgeld. En het laatste waar ik tijdens het hardlopen aan wil denken is aan m’n salaris…

Er is gelukkig de basale functionaliteit van plattegrondjes met je gelopen routes, tijden en verbrande calorieën. De invoerschermen zijn overzichtelijk en handig. De app geeft ook toegang tot je muzikale playlists. En lock-knopje voorkomt het random indrukken van toetsen tijdens lopen. Na een afstand kan je extra informatie vastleggen, zoals het weer, of hoe je je voelde. De gps-track is vrij zuiver. Koppelingen met Facebook en Twitter laten je wavende fanzone deelgenoot worden van de voorgang of afgang, helaas altijd met kaartje.

 
De grafieken op de site laten goed zien hoe je over het parcours hebt gelopen. Alleen de schaalindeling ontbreekt merkwaardig genoeg. Nou ja, alles is relatief. Trainingen die de app niet heeft meegekregen kan je hier alsnog handmatig toevoegen. Wetende dat de site mijn lengte en gewicht kent (niet m'n haardracht), is het standaard profielfotootje erg flatterend!
 
En hoe bevalt het eten in deze gratis gaarkeuken? De basisversie van Runtastic is een smakelijke, maar wel erg karige lunch. Als geld een rol speelt, schuif dan maar aan bij een andere rij met een uitgebreidere kaart, of laat de appjes voor wat ze zijn, vertrouw op je gevoel, gooi je hoofd in de wind en neem bammetjes mee van huis.

Disclaimer. Ik test apps voor eigen plezier en deel mijn bevindingen onderbouwd, maar zonder wetenschappelijke pretentie. Mijn device is een Samsung Galaxy SII Android smartphone, huidige versie 2.3.5. Ik word niet gesponsord door de makers van de app (of hun concurrenten). Verbeteringen, aanvullingen en tips over andere runapps zijn welkom, maar worden niet per definitie doorgevoerd. Zie ook http://hoofdophol.blogspot.com/2012/04/runapps-het-warmlopen.html en mijn andere blogs voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten