vrijdag 8 juni 2012

Runapps – JogTracker: Kinderspel

De ontwerpers van JogTracker hebben zich voor de opgave geplaatst om het zoveelste runtooltje de wereld in te slingeren. Wat gaat er dan voor zorgen dat de drentelende loopgemeenschap met een ruk het hoofd omdraait om hier massaal achteraan te gaan? Een brede ondersteuning van smartphoneplatforms? Een maximale set van ondersteunde accessoires, superieure trainingsschema’s, sociale cohesie met de viscositeit van koude brinta, ondersteuning van elke gesproken taal tussen Gondwanaland en New York City? Nope. Niet alles. Sterker nog, niets daarvan.

JogTracker is een uitermate simpel Engelstalig programmaatje. Routekaartjes, tijd / afstand afroepen, websiteje. Lopen, meten, uploaden – klaar. Het snapt net de km als eenheid (maar meet ze per mijl – zucht), en weegt alleen in lbs. Dit is dan versie 3.1.1; het beangstigt mij te bedenken wat versie 1 aan boord had. Alleen de Exit knop? “Congratulations, you are alive, you pressed a button. Goodbye!”

Hoe val je nog meer op; welke meerwaarde rechtvaardigt de investering van een team zwoegende programmeurs? Ongetwijfeld hebben de marketeers, brand managers en strategisch consultants weken op de prairie gezeten om kwadranten te vullen en geeltjes te plakken. Gemediteerd, over gloeiende houtskool gelopen, verhalen verteld, omhelsd en gehuild. Om dan met het nieuwe logo in de triomfantelijk hooggeheven handen naar buiten te komen: een rennend wit figuurtje in een blauwe achtergrond. Dit is het, mensen! De wereld is gered.

Goh. Origineel. RunKeeper, Runtastic, Looptijden.nl, MapMyRun, en deze eenzame trekker; allemaal witte mensjes in blauwe blokjes. Wat is er toch blauw aan hardlopen? Je gelaatskleur bij ademnood?

Maar goed, als de basisfunctionaliteit super strak is neergezet, dan zijn wankele extraatjes alleen maar ballast. Dus hartslag, gps en vocale begeleiding is al heel wat. En aangezien ik alleen maar aan Android appjes sjor, boeit het me niet erg dat er geen versie voor gebruikers van andere platformen is. Zij hebben al witte oordopjes, je kan niet alles willen.

Installeren, aanloggen en proefdraaien. Om te beginnen de hartslagmeter laten vinden via bluetooth. De app stelt meteen voor om mijn carkit te koppelen, maar dat lijkt me geen eerlijke weergave van mijn inspanning, hooguit van mijn stressniveaus. Dan eens zien hoe de zwakste schakel van veel apps zich houdt: de gps. Mijn mond valt open als in de woonkamer al 8 van de 9 satellieten gespot worden. Dat is een hele verfrissing! Ik speer naar buiten als een wellustige vierjarige met een gevonden snoepzak (en een hartslagband) voor een stevige duurloop.

Onderweg neemt het enthousiasme allengs af. De getallen die ik hoor lijken nergens op qua tijd en afstand. Wie is hier gek? De hartslag wordt omgeroepen als 0 slagen per minuut. Toch maar even langs de intensive care om te kijken wie er gelijk heeft?

App
Als ik terug ben voel ik me als een overeten kleuter met buikpijn, snakkend naar troost. Een zoen op m’n bol, en de belofte dat morgen alles beter zal zijn. Gravend in de specs kom ik erachter dat alleen SmartHRM wordt ondersteund, geen algemene bluetooth hartslagbanden. 

Site
De getallen die de app en site laten zien over afstand en snelheid zijn ook niet exact gelijk, wat aangeeft dat voor beide omgevingen verschillende logica is gebruikt. Een doodzonde voor mij; logisch. Een andere poging geeft me nog steeds sterk uiteenlopende doorkomsttijden. Hier ga je je PR’s niet per seconde op fijnslijpen. Ik trekt het niet, en duw de app met trillende lippen in de kast achter m’n andere speelgoedjes. Knuffel, iemand?

Disclaimer. Ik test apps voor eigen plezier en deel mijn bevindingen onderbouwd, maar zonder wetenschappelijke pretentie. Mijn device is een Samsung Galaxy SII Android smartphone, huidige versie 2.3.5. Ik word niet gesponsord door de makers van de app (of hun concurrenten). Verbeteringen, aanvullingen en tips over andere runapps zijn welkom, maar worden niet per definitie doorgevoerd. Zie ook http://hoofdophol.blogspot.com/2012/04/runapps-het-warmlopen.html en mijn andere blogs voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten