zaterdag 15 november 2014

Zevenheuvelenloop 2014 – Onthecht

Jaarlijks werp ik me een keer op de vijftien kilometer. Een afstand die op wedstrijdniveau nu eenmaal minder vaak op de agenda staat dan een 10 km of 10 mijl. Het terugkerend strijdtoneel van keuze: de Zevenheuvelenloop. De inzet: elke keer een tandje sneller over het bollend landschap hollen.

Vorig jaar heb ik voor het eerst in mijn rencarrière verzaakt, maar het loopt gewoon niet lekker met hechtingen op kritieke plekken. En nu heb ik dus iets in te halen. Te kloppen: mijn PR, gelopen in marathonvorm, uit 2012.

Ik ben niet de enige die gelokt wordt door het gezang van de golvende bossen. Het parcours blijkt ook een lustoord voor de snelsten dezer aarde voor de verdere aanscherping van hun records. Vandaag bevind ik mij in goed gezelschap:
1. Leonard Komon, wereldrecordhouder 10 en 15 kilometer
2. Zersenay Tadese, wereldrecordhouder 20 kilometer en de halve marathon
3. Daniele Meucci, Europees kampioen marathon
4. Khalid Choukoud, Nederlands recordhouder op de 15 kilometer (in 43.33)
5. Paul Zwama, Nederlands kampioen op de marathon
6. Priscah Jeptoo, sterkste vrouw ter wereld op de marathon
7. Emily Chebet, regerend wereldkampioene cross
8. Hilda Kibet, snelste Nederlandse op de halve marathon dit jaar
9. Miranda Boonstra , al vaker hier de snelste Nederlandse, waaronder in 2013
10. En naast mijzelf nog 30.000 anderen


Gehecht als ik ben aan vrije tijd en improvisatie, heb ik ter voorbereiding de afgelopen zes weken toch een streng schema gevolgd, met 4-5 trainingen per week. Voor het onvoorspelbare seizoenseffect bagger ik door regen en vlinder ik door zonneschijn. Ik gebruik weer een hartslagmeter voor betere dosering van m'n energie. En om een beetje heuvelgevoel te kweken in mijn vlakke Westbrabantse knollenknollenland pak ik wekelijks alle lokale viaducten en de stationsoversteek een keer mee.


En wat is het renrendement van deze Spartaanse voorbereiding? Het regent: check. Het is heuvelig: check. En ik doseer m'n snelheid zo secuur mogelijk over de afstand en hoogtes: tripple check!

Missie geslaagd, slechts een halve seconde per kilometer sneller dan twee jaar geleden. Op het nippertje!

Rennend naar het station haal ik nog net de trein. Er zit nog reserve in voor volgend jaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten