zaterdag 26 juli 2014

10.000 Plannetjes

Zoet smaakt de zege van een nieuw PR. Nog amper is het zout van het lichaam gespoeld of de gedachten gaan al uit naar een volgend moment om te bewijzen dat aftakeling toeslaat bij alle volwassenen behalve mijzelve.

Wel ben ik afgelopen keer zo diep gegaan om de finish te bereiken dat het lijkt alsof ik antistoffen heb aangemaakt. De bittere inspanning van de wedstrijd waart nog rond in mijn systeem. Het lichaam is gewillig maar de geest verzwakt. Bij het trainen voel ik weerstand om te blijven rennen nu het niet moet; zelfs op gematigd tempo verzin ik halverwege wel een goed excuus om m’n weg al wandelend te vervolgen in de lommer van de bosrand. Nee, nee, nee! 30 graden is helemaal geen excuus, evenmin de horzel die vanochtend z’n angel in m’n scheenbeen ramde. Maar toch.


Iedereen kan doelen stellen maar het gaat erom welke doelen je haalt. Ik kan achterover leunend de zomer over me heen laten komen, maar daarmee smelt het trosje spieren dat zich bekwaamd heeft in hardlopen in luttele weken weg. Terugkomen op niveau kost het dubbele aan tijd en dat is wel erg zuur. Dus beter voortgaan, en nieuwe uitdagingen zoeken. Bijvoorbeeld op het gebied van adem- en looptechniek. Tja. Misschien op het gebied van zelfreflectie en acceptatie. Nah. Eerst op het gebied van verdere versnelling – weer een PR graag.

Statistisch bekeken hangt het fruit het laagst bij de minst gelopen afstanden. Na 13 halve marathons en 13 wedstrijden op vijftien of zestien kilometer steekt de 10k met zes vinkjes maar schraal af. Op het gevaar af van mentale atrofiƫring wil ik op korte termijn nog een gooi doen naar verdere verbetering. Niet te ver weg, want mijn reisbereidheid blijkt evenredig met de te lopen afstand. Vijf-kilometerwedstrijden loop ik dus alleen binnenshuis.


Na wat speurwerk voor wedstrijdjes in de matte zomertijd heeft m'n agenda het volgende geaccepteerd:
za 26/7 14:00: Maasdijk – VTM Telecomloop (10 km)
zo 31/8 15:00: Teteringen – Dorpsloop (10 km)
zo 7/9 13:45: Tilburg – Ten Miles (16,1 km)
zo 5/10 12:25 of 14:00: Breda – Singelloop (10 km of HM)

Buiten brandt de zon. Ik wil ook nog schilderen. Ik wil op familievisite. Ok. Nu maar even niet naar Maasdijk. Volgende maand dan toch naar Teteringen?

Terwijl ik plannetjes maak gaat het leven gewoon z’n gang. Nog even een hartig woordje met m’n agenda wisselen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten