donderdag 10 april 2014

Dag looptijden

Er zijn veel appjes die ons willen helpen met onze sportieve prestatie. Een tijd geleden heb ik er 10 tegen het licht gehouden, en ik heb er drie langere tijd gebruikt:
1) Runkeeper vanwege de verbeterde gps, goede logging en website, de mogelijkheid om routes vooraf vast te leggen, trainingsschema’s te definiëren en om tijdens het lopen de loopstatus en trainingsinstructies te horen.
2) Daarvoor een tijdje Looptijden.nl, een vergelijkbaar Nederlands product met goede website, maar te afhankelijk van een internetverbinding.
3) En miCoach, die de meeste van mijn criteria wist in te vullen en handig op hartslagzones kan sturen.

Na de succesvolle marathontraining met miCoach gebruik ik geen hartslagmeter meer; ik weet nu hoe m’n lichaam reageert en de meetband is toch wel een onhandig extra ding. Runkeeper heb ik het hele afgelopen jaar tot tevredenheid gebruikt. Ik ga nu weer eens rondkijken naar frisse apps.

Te beginnen met Looptijden.nl. In twee jaar tijd zal het wel een stuk verbeterd zijn, hoop ik. En het ziet er goed uit. De site oogt frisser, de app strakker. Er is een leuke automatische competitie. Aan de bak ermee, om te zien of het mijn hart en geest kan veroveren.

Wat ik nog wel mis is de mogelijkheid om in te stellen dat de meting pas na een aantal seconden start, opdat het sluiten van de poort en het afmarcheren van het tuinpad niet telkens in de looparchieven wordt geboekstaafd. Daarna gaat het goed op weg. De stembegeleiding lijkt nog steeds bedoeld voor nieuwe lopertjes, met een snaaks opbeurend “je hebt al een kilometer afgelegd” terwijl je er nog twintig moet. Los daarvan worden de afstanden en snelheden netjes opgelepeld, de gps lijkt het goed te doen.


Lijkt, want er is niks opgeslagen. Als ik teruggekomen snel-snel de meting wil stoppen, krijg ik de vraag of ik een back-up wil maken. Jawel, dat klinkt degelijk. En nog een keer de vraag. Nou vooruit dan. Hijgend strompel ik naar binnen. Een warm gevoel van zoveel zorg voor mijn waardevolle data laat mijn al opgestookte lichaam gloeien. Daarna zie ik dat er een meting van 0 km is opgeslagen. Mijn halve is foetsie. En nu knalt m’n temperatuur van de schaal.

De site legt in een lijstje supportmeldingen droogjes uit dat je alleen met een betaald account meerdere back-ups kan maken. En de app buffert verder geen data, die wil alles direct naar internet sturen. En als dat niet beschikbaar is tuimelen je zwaar bevochten kilometers in een zwart gat vanwaar geen terugkeer mogelijk is. 


Dat de helft van de functionaliteit alleen in de betaalde versie zit, dat is prima. Dat je dat vaak pas merkt als je een menu-optie kiest is ergerlijk. Maar dat je eigenste loopdata wordt weggekieperd als je een verkeerd toetsje indrukt of als je niet eerst een half handboek leest, dat raakt me in de ziel. NSA, paparazzi en appbakkers: van m’n data blijf je af. Mijn! Dit is niet klantgericht, dit is verkoopgericht.

Er zijn veel marketeers die ons willen helpen om de sales van hun product te verhogen. Sommigen doen dat door de merkbeleving zo te versterken dat we niet anders meer willen. Anderen door je zo knijp te zetten dat je wordt gedwongen tot aanschaf om een fatsoenlijk product over te houden. Gelukkig kunnen lopers altijd kiezen. Als ze blij zijn: met hun portemonnee. En anders met hun benen. Dag Looptijden.nl, tot over twee jaar.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Machiel,

    Via Twitter zag ik je blog voorbijkomen en las dat je wat strubbelingen had ondervonden met onze app. Wellicht hadden we je voor het publiceren kunnen helpen, maar helaas wisten we niet dat je wat probleempjes had met de app.

    Dan nu alsnog:

    1) uitgebreide start: Klik niet op de startknop maar op het stopwatchje ernaast, daar zit de uitgebreide start
    2) Back-up. 1 back-up is jaren geweest en nooit een probleem. Wanneer je hebt gelopen kun je 1 back-up opslaan. Deze blijft staan tot het moment dat er een nieuwe meting wordt gestart.
    3) Verloren tijd: Kun je je gebruikersnaam en korte omschrijving doorsturen naar support@looptijden.nl, dan kunnen we eens zoeken of we de tijd toch nog kunnen vinden.

    Verder had je wel al in de FAQ gekeken, kon je ons mailadres niet vinden bij de support pagina?

    Groet,

    Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dennis,
      Bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad in de FAQ gekeken; en juist daardoor zag ik dit als een bekend (en dus niet herstelbaar) probleem.
      Inmiddels hebben we via mail geconstateerd dat de meting inderdaad weg is. Dat stopwatchje zal ik zeker nog wel eens bekijken als ik weer eens een rondje Looptijden doe.

      Verwijderen