zaterdag 19 januari 2019

Thor Winter Challenge 2019 – Trail & error

Ik heb zin het nieuwe jaar, dus even de agenda updaten met het menu van 2019.
- Q1: als amuse trainen voor een relaxte Rotterdamse marathon. Voorgerecht: de Haagse stadpierstadter HM vier weken ervoor.
- Q2: Smaakvol gebruik van lokale ingrediënten; de halve Roosendaalse. Garneren met doorgaande opbouw op langere afstanden, horizontaal en verticaal.
- Q3: Trailtripje naar Spanje, bijspijs ter voorbereiding voor de Zeeuwse Kustmarathon als hoofdgerecht, twee weken later.
- Q4: Het machtige toetje, een nieuwe aanval op de Brabantse Heuvels. Check. Afvullen met sappige loopjes in wild terrein.

Een delicieuze combinatie in een ontspannen setting dus. De bakken met schema’s zijn gevuld, de messen geslepen. Uw keukenbrigadier gaat lekker aan de slag met de mise-en-place.

Vandaag valt de geplande lange trainingsduurloop samen met de open Winter Challenge trailrun op de loopvereniging. Ik kies voor het laatste; de afstand is met 25 kilometer gelijk, maar het parcours is spannender en ik wil iets snellers dan standaard. En verder; challenge? In Oostenrijk hebben ze een uitdaging, met een metersdik sneeuwpak; hier hebben we een graadje onder nul met een paar millimeter rijp.

Nadat de jongste naar haar eerste zwemles is begeleid, fiets ik door naar de startlijn. De lucht is licht en fris. Een mooi groepje gaat op pad, gaandeweg uitwaaierend in tempo en splitsend voor de verschillende afstanden. De route is op de afslagen aangeduid met gekleurde papiertjes, maar die zijn niet erg opvallend. Zo bevind ik mij na een tijdje al babbelend met een medeloper (3e in de Amsterdamse marathon in haar leeftijdsgroep, jawel, het tempo lag niks te laag) geheel geïsoleerd van de andere deelnemers in het achterland. Zon aan de hemel, bevroren bladeren onder de voeten, een uitje.


Nu gaat het niet om de tijd in deze run. En met wat inschatting van de omgeving, herkenning van bekende stukken en stug doorbanjeren komen we met 27,5 op de teller weerom. Relatief snel maar zeer ontspannen. Het verschil tussen de beoogde route (hierboven) en de gelopen variant (hieronder) is duizelingwekkend. Het resultaat is gelijk: een frisse neus en een wijde blik.


Deze gang zit er goed in. Ik krijg zin in een stevige bak koffie met friandises. Mag ik meteen de rekening even?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten