zondag 7 oktober 2012

Singelloop Breda 2012 – Inhoudingsvermogen

Vandaag hoef ik niets van mezelf. En ik mag het ook niet. Dit zijn de weken van herstel en opbouw. Over veertien dagen moet ik slow motion knallen, in bullet-time door Amsterdam. Nu mag ik alleen maar een rondje van 10 km door de stad draven, even zwaaien naar m’n flatje, en dan soepeltjes over de finish sloffen.

Het traject waar de stroperige lading lopers doorheen geduwd wordt, is 19e-eeuws loodgieterswerk met veel bochten, vernauwingen en krullen. Je moet als parcoursontwerper wat doen om binnen de singellijntjes te blijven. De Halve die hier vandaag wordt gelopen legt zelfs, saaaai, twee keer dezelfde route af. Geen recordverpulveraar met internationale allure dus. Maar dit is wel mijn thuiswedstrijd, en wat doe je anders wanneer je met een stap buiten de deur midden op de racebaan staat? Rennen! 

Vorig jaar was deze wedstrijd een deceptie. Als ijkpunt in de voorbereiding voor m’n marathon kwam ik met het gemiddelde tempo van een narcoleptische slak over de lijn. De discontinuïteit in m’n trainingsgrafiek was significant, de deuk in m’n zelfvertrouwen aanmerkelijk dieper dan in het pakje loopboter. Deze keer besef ik dat deze afstand nu niet relevant is als meetpunt. Meedoen is belangrijker dan winnen. Go with the flow.

Tien minuten voor de start kuier ik het startvak in. Het weer is heerlijk herfstzonnig. Van de twee oortjes aan m’n speler heb ik er eentje ingeplugd, om de aanwijzingen van m’n traintiran te kunnen horen en op constant tempo te blijven. Het ander oortje bungelt aan m’n shirt zodat ik de omgeving goed blijf horen. Laat de wedstrijd maar komen. O ja, wel zelf het benenwerk verzorgen.

De drukte is als altijd. De opstoppingen ook. De eerste paar honderd meter is meer wandelen dan rennen; met een betere startfuik zou Breda zowel de lopers als de emoties van sommige deelnemers een stuk prettiger doseren. Mij maakt het niet veel uit. Zwenkend als een vecuña voor z’n jaarlijkse scheerbeurt maak ik gebruik van lege stukjes groenstrook en het smalle trottoir naast de dranghekken. Een hardloopparcours is als de aandelenbeurs. Het gaat er niet om dat je voorspelt wat de economie doet, maar wat de mensen denken dat ie gaat doen. Een buitenbocht loopt sneller als iedereen zich in de binnenste meter stort.


Ik houd het tempo hoog, maar zonder buiten adem te raken. Als de reserves blijven komen, versnel ik. Het voelt goed. Het gaat lekker snel. Achter de finishlijn zie ik tot m’n ongeloof hoe snel. Een nieuw PR. De ultieme relaxtheid geeft me dus vleugels. Wanneer win ik het NK als ik zo doorga? In your dreams, boy, in your dreams…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten