zondag 1 april 2012

Lentestap

Lente is een gevoel, geen weerbeeld. En zeker geen kalenderstand. De gloed zit van binnen; een zachte windvlaag of een zonnestraal blazen het vuurtje aan, maar de brandstof zit tussen de oren.

Lopen is ’s winters prima te doen. Een extra laagje houdt je wel warm, gladheid is meestal vermijdbaar, en het regent minder vaak dan ’s zomers. Maar veel inspiratie levert het me niet op. De geest wil winterslaap, en eigenlijk niet naar buiten. Vooruit, een paar keer per week dan. Meer op ritme en gewoonte dan op uitbundigheid en lust.

Daarmee is Egmond in januari niet de opening van mijn loopjaar, maar de afsluiting. Een laatste inspanning voor wat een paar maanden van leven op de automatische piloot blijkt te zijn. Pas als temperatuur weer gaat stijgen en de korte broek aan kan, begint het bloed weer te bruisen en word ik ongedurig om naar buiten te gaan. Als een koe na de stalperiode bolder ik freestyle door het ontkiemende voorjaarsbos. In gedachten.

Als voorbereiding voor het uit lopen gaan was het gisteren tijd om te stappen met de neven en hun vaders. De bedaagde en jongere garde in de uitgaansstraten van mijn oude studiestad. Een mix van kleurrijke smaken en verbleekte herinneringen door de avond heen. Pilsjes, Leffe Blond, caféburger met friet, Old Spickled Hen, Franciscaner, Guinness, voetbal op grootbeeld, La Chouffe, Kilkenny. En dan vergeet ik nog wat, ook al heb ik niet alles zelf achterovergespoeld. In de nachttrein op weg naar huis wist ik het weer: Lentebok. Groene blaadjes. Lichtere dagen. Ontwaken, ontpoppen, ontkreukelen. Adem halen. Ogen open.

Ja. Tijd om weer los te gaan. Buiten, in de voorjaarszon. Ik kom er aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten